Szövegek
A FÉNYJELENÉSEKTŐL A FÉNYKERÉKPÁROZÁSIG
| Minyó Szert Károly |
Fotográfiai akcióval már pályafutásom kezdetén, 1991-ben jelentkeztem a Sunyi című (1) képkoncert és hangkiállítás keretein belül, az Újlak csoport (2) korabeli működési és kiállítóhelyén, a Tűzoltó utcában, Ádám Zoltán meghívására. A laborvörös fényben úszó, közönséggel színültig teli csarnokban vetítettem a negatívot az előzetesen fotoemulzióval fényérzékenyített falfelületre. A varázslatból fekete mágia lett, a nagyszámú közönség mégis érezhető nyitottsággal fogadta az akciófotográfiát.
Az első real-time fotográfiai fénykerékpározásra néhány évnyi lappangás után 1999-ben, a Várnagy Tibor vezette Liget Galériában került sor, A ház és a kert című kiállításom megnyitóján. A teljes kiállítási anyag a galéria falára közvetlenül készített képekből állt. A megnyitó a fénykerékpározás hazai premierje volt, míg a kiállítás koncepciója ezen túlmenően egy ősfényképészeti áldozat felmutatása (erősítette ezt a megnyitón elhangzó William Henry Fox Talbot szövegrészlet is: A természet irónja...), melynek jegyében egy héttel a megnyitó előtt beköltöztem a setét kamarává átalakított kiállítótérbe, és hozzáláttam a teljesen öntörvényű anyaggal és kiszámíthatatlan folyamatokkal való munkának (ora et labora) a szerzetesi tér sötétjében.
Az alapozott falfelületeket fényérzékenyítve, majd a fotoemulzió többnapos kristályosodása után ránagyítva, előhívtam és fixáltam a több négyzetméternyi anyagot. A képek a fényzárt, meditatív alkotást követően várták a megnyitó fénykerékpározás premierjét, amikor is a közönség jelenlétében előhívott, fényszülte kép megkoronázhatta a teljes tér vizuális összhatását. A kiállítás záróakkordjaként a falon lévő képeket kihalvá- nyítottam, majd visszafestettem az eredeti fehér galériafalat. A kiállítás ily módon megsemmisült, átadta a teret a következő kiállításnak! De hatásában és dokumentációjában tovább él.
Azóta számtalan megnyitón produkáltam valós idejű fényjelenést, fénykerékpározást a nézőközönség jelenlétében: K. Bazovsky, majd utódja a K. Petrys Galéria, A38 Hajó, Nessim Galéria, Zsámbéki Rakétabázis, Millenáris Galéria, Hanuka Fesztivál megnyitója Sirály, Telep, Mała Galeria Varsó, Pozsonyi Fotóhónap (2005, a fénykerékpározás nemzetközi bemutatója volt), Sanyi és Aranka Színház, Photo Edition Berlin, Anzenberger Galéria, Bécs, BTM, Budapesti Történeti Múzeum, Vármúzeum 2022 június– olykor dramatizáltan és szöveggel, akusztikai környezettel, szinházi vagy zenei együttműködéssel, és a fénytekerés azóta sem állt le...
1 Szemző Tiborral közös munka, hangkiállítás részében általa applikált 12 db Pacsirta rádióból érkezett a hang, képkoncert részében főleg nagyméretű, 70 x 100, illetve 160 x 200 cm-es, „Lomografikus” képek töltötték meg a hatalmas tésztagyári teret. A kifejezés Várnagy Tibortól ered, egy fotózási attitűdre és a Lomo gépmárkára utal („lelomózta”).
2 Újlak Csoport, 1989-95, Ádám Kálmán, Ádám Zoltán, Farkas Gábor, Komoróczky Tamás, Ravasz András, Szarka Péter és Szil(i) István